De jaarrekening 2023 is door onze accountant, Baker Tilly, gecontroleerd. Bij de jaarrekening is een goedkeurende controleverklaring verstrekt door onze accountant.
Over 2023 is door de accountant € 125.400 in rekening gebracht. Voor dit bedrag heeft de accountant een interim- en een eindejaarscontrole uitgevoerd. Naar aanleiding van beide controles is/ wordt een rapportage uitgebracht, een managementletter en een accountantsrapport. De accountant heeft op 29 november 2023 een toelichting gegeven in de auditcommissie naar aanleiding van de managementletter 2023.
Het accountantsrapport is als bijlage bij deze jaarstukken verzonden.
Het contract met de accountant heeft een looptijd tot en met 2023. In november 2023 heeft de raad besloten dat PWC vanaf 2024 de controle doet op de gemeentelijke jaarstukken.
Rekenkamer
In 2023 heeft de rekenkamer onderzoek gedaan naar inkoop en aanbesteding. De raad heeft deze aanbevelingen overgenomen. Verder doet de rekenkamer onderzoek naar de klachtbehandeling in Aalsmeer. De Nederlandse Vereniging van Rekenkamers en Rekenkamercommissies organiseert dit onderzoek in samenspraak met de nationale ombudsman.
Onderzoeken doelmatigheid en doeltreffendheid (ex. 213 a Gemeentewet)
In de 1e bestuursrapportage 2023 is aandacht besteed aan de onderwerpen die in 2023 onze aandacht hebben gekregen. Hiervoor onder kernorganisatie zijn wij op een aantal van deze onderwerpen nader ingegaan. Het onderzoeksplan 2024 is op 12 december 2023 door het college vastgesteld.
Rechtmatigheid
In onderstaande tabel is de tabel met de analyse van de begrotingsrechtmatigheid opgenomen:
Rechtmatigheid afwijkingen begroting bij jaarrekening 2023 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten geraamd | Lasten gerealiseerd | Saldo | artikel 3 Financele Verordening | |||
a. direct gerelateerde inkomsten | b. overschrijding open-einde regeling | c. overschrijding geautoriseerd d.m.v. autorisatie | ||||
Programma 1. Sociaal Domein | ||||||
1.4 Samenkracht en burgerparticipatie | 6.489 | 6.164 | 325 | |||
1.1 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 2.887 | 2.763 | 124 | |||
1.2 Inkomensregelingen | 8.691 | 8.397 | 294 | |||
1.2 WSW en beschut werk | 785 | 796 | -11 | |||
1.2 Arbeidsparticipatie | 516 | 473 | 43 | |||
1.1 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1.266 | 1.261 | 5 | |||
1.1 Maatwerkdienstverlening 18+ | 0 | 0 | 0 | |||
1.1 Hulp bij het Huishouden (WMO) | 2.053 | 2.167 | -114 | x | ||
1.1 Begeleiding (WMO) | 1.039 | 1.097 | -58 | x | ||
1.1 Dagbesteding (WMO) | 800 | 1.083 | -283 | x | ||
1.3 Maatwerkdienstverlening 18- | 0 | 0 | 0 | |||
1.3 Jeugdhulp zonder verblijf overig | 5.732 | 6.508 | -776 | x | ||
1.3 Jeugdhulp met verblijf overig | 1.000 | 949 | 51 | |||
1.3 Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 440 | 761 | -321 | x | ||
1.1 Geëscaleerde zorg 18+ | 0 | 0 | 0 | |||
1.3 Geëscaleerde zorg 18- | 0 | 0 | 0 | |||
1.3 Jeugdbescherming | 549 | 536 | 13 | |||
1.1 Volksgezondheid | 1.342 | 1.340 | 2 | |||
Totaal saldo lasten | 33.589 | 34.295 | -706 | |||
Programma 3. Economie en duurzaamheid | ||||||
3.1 Economische ontwikkeling | 244 | 237 | 7 | |||
3.1 Bedrijfsloket en -ontwikkelingen (taakveld 3.3) | 174 | 199 | -25 | x | ||
3.1 Economische promotie (taakveld 3.4) | 409 | 445 | -36 | X | ||
Totaal saldo lasten | 827 | 881 | -54 | |||
Programma 7 Overhead | ||||||
Ondersteuning organisatie | 11.028 | 11.085 | -57 | |||
Programma 8 Algemene dekkingsmiddelen | ||||||
8.1 Treasury | 93 | 84 | 9 | |||
8.1 OZB Woningen | 469 | 511 | -42 | x | ||
8.1 OZB Niet woningen | 139 | 139 | 0 | |||
8.1 Belastingen overig | 29 | 34 | -5 | |||
8.1 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds | 0 | 0 | 0 | |||
8.1 Overige baten en lasten | -808 | 141 | -949 | x | x | x |
8.1 Vennootschapsbelasting (VPB) | 0 | 15 | -15 | |||
Totaal saldo lasten | -78 | 924 | -1.002 |
Toelichting inzake de geconstateerde afwijking van € 499.779 inkoop en aanbesteding.
Dit betreft de grondbankdiensten die ten onrechte niet Europees zijn aanbesteed. Dit is een gevolg van het feit dat de grondbank Aalsmeer eerst een eigen onderdeel was van de gemeente Aalsmeer en beheerd werd door de AA organisatie. De activiteiten die hier plaatsvonden betroffen in die tijd dus een vorm van inbesteding en hoefden niet aanbesteed te worden.
In 2022 is de grondbank te huur aangeboden aan externen en na een procedure die in het kader van Didam ook openbaar is gemaakt, gegund aan Braam Grond- en Reststoffen IJmond BV.
Vanaf dat moment geldt dat alle grondtransacties met de grondbank aanbesteed moeten worden. Omdat e.e.a. intern niet duidelijk gecommuniceerd is, is men intern nog steeds uitgegaan van inbesteden, terwijl het feitelijk aanbesteden betreft. Omdat dit niet tijdig is gesignaleerd is er nog sprake van een overloop in 2024.
Deze casus is besproken tussen audit, inkoop en de vakafdeling zodanig dat grondtransacties in het vervolg of als een afzonderlijke opdracht voor een bepaalde periode moeten worden aanbesteed of dat de grondtransacties worden opgenomen in het programma van eisen van de verschillende projecten die worden aanbesteed.
Hetzelfde geldt voor de transacties 2024 die we nu ook als onrechtmatigheid opnemen. Nu is dat niet gebeurd waardoor de fout in 2024 weer terugkomt. We kiezen ervoor om de fout van 2024 (door de afdeling ingeschat op nogmaals het bedrag van 2023, € 250.000) nu al in 2023 te nemen zodat dit voor 2024 is opgelost. Dit heeft voor de rechtmatigheid 2023 geen gevolgen aangezien we binnen de kaders blijven.
Egalisatiereserve Sociaal Domein
Daarnaast is de belangrijkste afwijking de onttrekking aan de egalisatiereserve Sociaal Domein die als onrechtmatig, doch acceptabel wordt beschouwd. In de Kadernota 2025 doen wij de raad een voorstel om de uitgangspunten rondom het gebruik van deze reserve te verduidelijken om daarmee afwijkingen in de toekomst te voorkomen.