3 Paragrafen

3.1 Lokale heffingen

Leges

Leges worden geheven als vergoeding van kosten die de gemeente maakt voor de dienstverlening aan individuele burgers en bedrijven. Voorbeelden hiervan zijn het afgeven van reisdocumenten en rijbewijzen, huwelijken en het verstrekken van (bouw)vergunningen.
De hoogte van de legestarieven wordt begrensd door volledige kostendekking op begrotingsbasis. Het uitgangspunt daarbij is toetsing op verordening niveau, waarbij de geraamde lasten van alle benoemde activiteiten worden gedekt door de gezamenlijke baten uit de te heffen retributies. Hierdoor is zogenoemde kruissubsidiëring mogelijk: een verwacht overschot bij de ene activiteit mag worden gebruikt voor de dekking van een verwacht te kort bij een andere activiteit.

Ondanks de mogelijkheid om afwijkingen in kostendekkendheid tussen de verschillende leges te vereffenen brengen wij voor uw inzicht de kostendekkendheid van de bouwleges afzonderlijk in beeld. De maximale hoogte van de tarieven voor reisdocumenten en rijbewijzen e.d. zijn van rijkswege vastgesteld en zijn niet kostendekkend.  

In onderstaande tabellen zijn de kostendekkendheid tabellen van de belangrijkste legescategorieën opgenomen. De gemeente legt ook leges op voor parkeer- en vaarvergunningen, gehandicaptenparkeerkaarten en andere vergunningen op basis van de APV. De totale opbrengsten daarvan bedragen over 2023 afgerond €  0,120 miljoen.

Kostendekking omgevingsvergunningen

x € 1.000

Begroting primitief

Begroting na wijziging

Jaarrekening

Saldo taakveld

725

1.037

1.284

Overige toe te rekenen kosten

Overheadtoerekening

501

480

480

Stadsontwikkeling / Welstand

66

24

36

BTW

166

223

277

Totaal kostenbasis

1.458

1.764

2.076

Omgevingsvergunningen

890

4.235

4.458

Kostendekking

61%

240%

215%

De legesinkomsten en de hiermee samenhangende lasten worden begroot op basis van (project) ontwikkelingen en verwachte vergunningaanvragen. Daarbij zit altijd een risico dat de gemeente niet zelf kan beïnvloeden. Onder andere marktomstandigheden, het tempo van de ontwikkelaar/aanvrager zelf en economische omstandigheden beïnvloeden of en wanneer een project tot daadwerkelijke realisatie komt. Bovendien kan de gemeente alleen op basis van een inschatting van het initiatief een raming maken van de te verwachten leges. Concreet uitgewerkte bouwplannen zijn in deze fase niet beschikbaar. Dit alles leidt tot € 223.000 aan hogere baten dan was ingeschat. De hieraan gerelateerde lasten zijn € 247.000 hoger.

In de raadsvergadering van 3 november 2023 is op basis van een prognose van kosten en opbrengsten het dekkingspercentage vastgesteld. Dit heeft geleid tot een dekkingspercentage in de primitieve begroting 2023 van 61%. Aanvullende vergunningsaanvragen die bij het opstellen van de primitieve begroting niet in beeld waren leiden tot een dekkingspercentage van 240%. In werkelijkheid komt dit percentage bij opmaak van de rekening uit op 215%. Dit geeft een heel ander beeld dan de jaarstukken 2022 waar het percentage ruim onder de 100% lag, namelijk 97%. Dit geeft aan hoe afhankelijk de kostendekkenheid is van het wel/niet doorgaan van projecten en fasering over de jaargrens.

Kostendekking burgerzaken

x € 1.000

Begroting primitief

Begroting na wijziging

Jaarrekening

Saldo taakveld

787

790

854

Overige toe te rekenen kosten

Overheadtoerekening

627

629

681

Totaal kostenbasis

1.414

1.419

1.535

Leges burgerzaken

346

346

450

Kostendekking

24%

24%

29%

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2024 13:14:07 met de export van 05/31/2024 13:08:45