Verbonden partijen
De verbonden partijen bestaan uit
- Gemeenschappelijke regelingen
- Stichtingen en verenigingen en
- Vennootschappen en coöperaties.
3.6 Verbonden Partijen
Verbonden partijen
De verbonden partijen bestaan uit
Vestigingsplaats | ||||||||
Doelstelling | Omrin is een door overheden gehouden afvalverwerker die als doel heeft om zoveel mogelijk van ons huishoudelijk afval om te zetten naar hernieuwbare grondstoffen en om de restfractie te benutten voor warmte, energie en groen gas. | |||||||
Deelnemers | De NV kent zowel 3001 aandelen A (Friese Gemeenten) als 1.350 aandelen B (niet Friese gemeenten. De niet Friese deelnemers betreffen de gemeenten Putten, Ermelo, Oldenbroek, Elburg, Nunspeet, Harderwijk, Eemsdelta, Westerwolde, Groningen, Het Hogeland, Westerkwartier en de NV Irado en vanaf 2022 de gemeente Aalsmeer. | |||||||
Relatie met | ||||||||
Bestuurlijk belang | De algemene vergadering van aandeelhouders | |||||||
Financieel belang | De gemeente Aalsmeer houdt 45 aandelen tegen een waardering van € 212.000, daarnaast heeft Omrin het laatste tarief voor huishoudelijk afval in de markt ten opzichte van andere door overheden gehouden afvalverwerkers. | |||||||
Risico's | De belangrijkste risico’s zijn de sterk muterende energieprijzen die van grote invloed kunnen zijn op het resultaat. Daarnaast is het van belang dat Omrin voldoende aanbod van afval houdt om de REC efficiënt te kunnen laten draaien. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000.000 | 2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | |||
10 | 70 | 79 | 119 | 106 | ||||
Vestigingsplaats | Rotterdam | |||||||
Doelstelling | Door de wettelijk voorgeschreven splitsing van Eneco per 31 januari 2017 zijn twee bedrijven ontstaan: Stedin (netwerkbedrijf) en Eneco groep (energiebedrijf). Tot de splitsing bestond de wettelijke verplichting dat de aandelen in Eneco in handen waren van lokale overheden. In tegenstelling tot het energiebedrijf blijft dit voor Stedin gehandhaafd. Als netbeheerder van gas- en elektriciteitsnetten zorgt Stedin voor een vitale infrastructuur. Stedin investeert in de energietransitie en houdt we de kwaliteit van de netten op de langere termijn in stand. Stedin werkt aan het optimaal benutten van het netwerk en faciliteert daarmee economische groei. Binnen de gemeente Aalsmeer is Stedin alleen de netwerkbeheerder voor het onderdeel Gas. Het onderdeel elektriciteit wordt geleverd door Liander. De aandelen van Stedin zijn in handen van 53 gemeenten, waarvan er 44 een aandeel hebben van minder dan 2%. Daarnaast is in 2023 ook de Staat toegetreden als aandeelhouder. Het totaal aantal geplaatste en volgestorte aandelen door de deelnemende gemeenten bedraagt 4.970.978. Aalsmeer bezit 5.730 aandelen (0,12%), waarvan de nominale waarde € 573.000 bedraagt (€ 100 nominaal per aandeel). De gemeente Rotterdam heeft daarentegen een aandelenkapitaal van 31,69% en bezit samen met de gemeenten Den Haag en Dordrecht 57,29% van de aandelen. Het dividend dat jaarlijks wordt uitgekeerd wordt gebruikt als algemeen dekkingsmiddel. | |||||||
Deelnemers | De aandelen van Stedin Holding N.V. zijn in handen van 53 gemeenten, één provincie en de Staat. | |||||||
Relatie met | Algemene dekkingsmiddelen. | |||||||
Bestuurlijk belang | Algemene vergadering van aandeelhouders. | |||||||
Financieel belang | Het uitgekeerde dividend in 2023 (over 2022) bedraagt € 69.500. | |||||||
Risico's | Stedin hanteert het volgende risicoprofiel: Strategisch - Neutraal : Stedin Groep is bereid gematigde risico’s te nemen voor het realiseren van haar missie, visie en strategische doelstellingen. De belangrijkste strategische risico's die Stedin identificeert zijn:
| |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000.000 | 2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | |||
162 | 3.342 | 3.221 | 5.178 | 5.063 | ||||
Vestigingsplaats | Den Haag | |||||||
Doelstelling | BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat, alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank, bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. BNG Bank bundelt de uiteenlopende vraag van klanten tot een beroep op de financiële markten dat aansluit op de behoefte van beleggers wat betreft volume, liquiditeit en looptijd. Door de combinatie van beide elementen heeft de bank een toegang tot financieringsmiddelen tegen zeer scherpe prijzen, die weer worden doorgegeven aan decentrale overheden en aan instellingen voor het maatschappelijk belang. Dat leidt voor de burger uiteindelijk tot lagere kosten voor tal van voorzieningen. De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50). | |||||||
Deelnemers | De BNG, opgericht in 1914, is een structuurvennootschap. De aandelen zijn voor de helft in handen van de Staat; de andere helft is geplaatst bij decentrale overheden (gemeenten, provincies en hoogheemraadschap). | |||||||
Relatie met | Algemene dekkingsmiddelen. | |||||||
Bestuurlijk belang | Algemene vergadering van aandeelhouders. | |||||||
Financieel belang | Het uitgekeerde dividend in 2023 (over 2022) bedraagt € 64.642 | |||||||
Risico's | Niet van toepassing | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000.000 | 2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | |||
254 | 4.615 | 4.721 | 107.459 | 110.819 | ||||
Vestigingsplaats | Rijsenhout | |||||||
Doelstelling | De Meerlanden wil voortrekker zijn in de circulaire transitie in de regio. Voor de gemeente Aalsmeer betekent dit dat De Meerlanden wordt ingezet om ons huisvuil in te zamelen, en na te scheiden. Dit doet Meerlanden onder meer via het programma Van Afvalstoffen Naar Grondstoffen (VANG). Daarnaast voert de Meerlanden voor ons het buitenonderhoud en de gladheidbestrijding uit. | |||||||
Deelnemers | Naast de gemeente Aalsmeer (8,42%), zijn ook de gemeenten Bloemendaal (6,22%), Diemen (10,07%), Haarlemmermeer (42,23%), Heemstede (7,7%), Hillegom (6,27%), Lisse (6,5%) en Noordwijk (12,59%) aandeelhouder in de Meerlanden NV. Het aantal aandelen wordt bepaald op basis van het aantal aansluitingen. Dit wordt dus jaarlijks herijkt. | |||||||
Relatie met | Programma 4 Openbare ruimte | |||||||
Bestuurlijk belang | De Meerlanden Holding NV is een belangrijke partner van de gemeente Aalsmeer op het gebied van het ophalen van afval, reiniging van de openbare ruimte, onderhoud van de openbare ruimte en gladheidsbestrijding. | |||||||
Financieel belang | Het financieel belang van de gemeente Aalsmeer bestaat uit een aantal onderdelen | |||||||
Risico's | ||||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | |||
Nnb | 33.276 | Nnb | 28.862 | Nnb | ||||
Vestigingsplaats | Aalsmeer | |||||||
Doelstelling | • Het stichten, beheren, onderhouden, schoonmaken, beveiligen en/of exploiteren van onroerende zaken gelegen in de gemeente Aalsmeer, waaronder sport en welzijnsaccommodaties, horecagelegenheden en cultureel erfgoed. Inclusief de tot dit erfgoed behorende zaken. | |||||||
Deelnemers | De gemeente Aalsmeer is enige deelnemer en enig aandeelhouder van ESA BV | |||||||
Relatie met | Programma 2 Onderwijs en ontplooiing. | |||||||
Bestuurlijk belang | De gemeente is 100% aandeelhouder. Het volgestort kapitaal bedraagt € 45.000. | |||||||
Financieel belang | De ESA is een belangrijke subsidierelatie van de gemeente Aalsmeer en ontvangt over 2024 € 1,964 mln. aan subsidie. Deze subsidie bestaat voor ruim € 419.000 aan een bijdrage in verband met groot onderhoud. Daarnaast is de subsidie voor een aanzienlijk deel bedoeld om het verschil te dekken tussen de huur die ESA aan de gemeente betaalt en de huur die zij bij de sportverenigingen in rekening kan brengen. | |||||||
Risico's | ESA BV is nog in belangrijke mate voor haar continuïteit afhankelijk van de gemeente Aalsmeer om de financiering te blijven continueren. De accountant ziet daardoor een onzekerheid van materieel belang op grond waarvan gerede twijfel zou kunnen bestaan over de continuïteit van de onderneming. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | |||
Nnb | 192 | Nnb | 1.769 | Nnb | ||||
Vestigingsplaats | Aalsmeer | |||||||
Doelstelling | Met Green Park Aalsmeer Gebiedsontwikkeling BV is een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de ontwikkeling van het bedrijventerrein Green Park Aalsmeer langs de verlengde N201. | |||||||
Deelnemers | Gemeente Uithoorn (mede aandeelhouder). | |||||||
Relatie met | Programma 5 Ruimtelijke ontwikkelingen. | |||||||
Bestuurlijk belang | 50% aandeelhouder. | |||||||
Financieel belang | 50% van een eventueel saldo op de grondexploitatie na het gereed komen van de ontwikkeling van het exploitatiegebied. | |||||||
Risico's | Kostenstijgingen Risico van vertraging door gewijzigde marktomstandigheden Risico van renteontwikkelingen op korte tot middellange termijn | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | |||
1.290 | -2.821 | -1.531 | 92.599 | 80.833 | ||||
Vestigingsplaats | Amsterdam | |||||||
Doelstelling | Het behartigen van belangen die verband houden met een evenwichtige en harmonische ontwikkeling van de regio Amsterdam. Die belangen betreffen verkeer en vervoer. | |||||||
Deelnemers | De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Beemster, Diemen, Edam-Volendam, Haarlemmermeer, Landsmeer, Oostzaan, Ouder-Amstel, Purmerend, Uithoorn, Waterland, Wormerland en Zaanstad. | |||||||
Relatie met | Programma 4 Openbare ruimte | |||||||
Bestuurlijk belang | Er is een algemeen en een dagelijks bestuur. | |||||||
Financieel belang | De Vervoersregio Amsterdam beschikt over rijksbudgetten (BDU) voor de uitvoering van verkeer- en vervoerprojecten en programma’s. * Sinds 1 januari 2017 is de voormalige Gemeenschappelijke Regeling plus (WGR+) Stadsregio Amsterdam omgevormd tot Vervoerregio Amsterdam. | |||||||
Risico's | In haar paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft de vervoerregio aan dat zij risico’s onderkent rond de thema’s OV governance, grote opgaven, financiën, bestuur en organisatie. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | 01-01-2022 | 31-12-2022 | |||
0 | 222 | 0 | 333.131 | 399.452 | ||||
Vestigingsplaats | Hoofddorp | |||||||
Doelstelling | Behartiging van de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten daar waar eenheid van beleid met het oog op een evenwichtige ontwikkeling in het gebied wenselijk is. Het Amstelland en Meerlanden overleg voert bestuurlijk overleg, stemt het beleid af over grensoverschrijdende vraagstukken en streeft naar gemeenschappelijke standpunten en het naar buiten brengen daarvan. Tenslotte is het stimuleren van contacten met andere gemeenten en regioverbanden ook relevant voor het overleg. | |||||||
Deelnemers | De raden, colleges en burgemeesters van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, De Ronde Venen en Uithoorn. | |||||||
Relatie met | Programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid. | |||||||
Bestuurlijk belang | Het Plenair college (het AB van de GR AM), de Regiegroep AM (het DB van de GR AM) en het secretarissenoverleg AM zijn onderdeel van de gemeenschappelijke regeling Amstelland-Meerlanden. Daarnaast zijn er drie portefeuillehouders-overleggen op deelregionaal niveau, namelijk voor Economie, Wonen en Verkeer en Vervoer. De wethouders uit AM bereiden in deze overleggen de ‘AM inbreng’ in betreffende bestuurlijke platform-overleggen op MRA niveau voor en maken bestuurlijke afspraken op AM niveau. | |||||||
Financieel belang | De kosten worden gedragen door de deelnemende gemeenten naar rato van het aantal inwoners en € 1,37 per inwoner. | |||||||
Risico's | Niet van toepassing. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | |||
127 | 66 | 193 | 0 | 0 | ||||
Vestigingsplaats | Amsterdam | |||||||
Doelstelling | De Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland is opgericht per 1 januari 2008. Een geactualiseerde versie van de Gemeenschappelijke regeling is per 1 januari 2016 in werking getreden. | |||||||
Deelnemers | De raden en de colleges van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn. | |||||||
Relatie met | Programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid. | |||||||
Bestuurlijk belang | Het bestuur wordt gevormd door de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. Naast een algemeen bestuur fungeert een dagelijks bestuur. | |||||||
Financieel belang | De bijdrage voor 2023 bedroeg euro € 1.310.000. | |||||||
Risico's | In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing geeft VrAA aan dat de ratio ultimo 2023 is gedaald naar 1,1. VrAA geeft aan dit wordt veroorzaakt door het ontbreken van | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | |||
1.270 | 22.942 | 22.804 | 82.159 | 65.489 | ||||
Vestigingsplaats | Amstelveen | |||||||
Doelstelling | De Gemeenschappelijke Regeling Openbare Gezondheidszorg (OGZ) Amstelland draagt zorg voor de uitvoering van de Wet publieke gezondheid (Wpg) voor de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn. In de GR is opgenomen dat de GGD Amsterdam-Amstelland de taken uitvoert. Deze taken zijn zowel gericht op bescherming van de volksgezondheid tegen risicofactoren, als op het actief bevorderen van de (preventieve) volksgezond. Taken zijn o.a. uitvoering van de jeugdgezondheidszorg, infectieziektebestrijding, hygiëneadvisering aan instellingen, monitoring van de gezondheidssituatie in de stad, medische milieukunde, forensische geneeskunde, inspectie kinderopvang, vangnet en advies bij GGZ problematiek, en preventieve cursussen en trainingen. | |||||||
Deelnemers | De colleges van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn. | |||||||
Relatie met | Programma 1. Sociaal domein. | |||||||
Bestuurlijk belang | Het bestuur bestaat uit de portefeuillehouders volksgezondheid van de deelnemende colleges. | |||||||
Financieel belang | De door elke gemeente verschuldigde bijdrage wordt vastgesteld naar rato van het aantal inwoners van de deelnemende gemeenten. | |||||||
Risico's | Er zijn geen bijzondere ontwikkelingen of risico’s te melden. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | |||
-19 | 1.120 | 1.093 | 159 | 121 | ||||
Vestigingsplaats | Amsterdam | |||||||
Doelstelling | Het zorg dragen voor een advies en meldpunt Huiselijk Geweld en Kindermishandeling (Veilig Thuis), met als doel: geweld en de duur, de ernst en de kans op herhaling van huiselijk geweld en kindermishandeling in afzonderlijke gezinnen/families doen afnemen; zorgdragen voor het Centrum Seksueel Geweld (CSG) met als doel goede hulpverlening aan slachtoffers van seksueel geweld in de regio; en per 1-1-2024 zorgdragen voor het Steunpunt Seksueel Geweld (SSG) met als doel het verzamelen en verspreiden van informatie, het organiseren van deskundigheidsbevordering en het geven van advies op het gebied van seksueel geweld. | |||||||
Deelnemers | De colleges en gemeenteraden van de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn. | |||||||
Relatie met | Programma 1. Sociaal domein. | |||||||
Bestuurlijk belang | Het bestuur bestaat uit de portefeuillehouders zorg of jeugd van de deelnemende colleges. | |||||||
Financieel belang | Alle kosten voor de begroting van de gemeenschappelijke regeling die niet uit de decentralisatie-uitkering vrouwenopvang gedekt kunnen worden, worden gezamenlijk door de gemeenten gedeeld. De bijdrage van Aalsmeer voor 2023 bedraagt € 136.847. | |||||||
Risico's | Niet van toepassing. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | |||
754 | 9.393 | 10.275 | 0 | 0 | ||||
Vestigingsplaats | Hoofddorp (statutair en fysiek) en Amstelveen (fysiek) | |||||||
Doelstelling | AM match is een uitvoeringsorganisatie van het college. Het gemeentelijke beleidskader is leidend. Ook de financiële doelstellingen van de gemeenten behoren tot dit kader. Met de komst van de Participatiewet is de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt verder toegenomen. Door AM match wordt gewerkt aan de uitvoering van: | |||||||
Deelnemers | Aan deze gemeenschappelijke regeling wordt deelgenomen door de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel en Uithoorn. | |||||||
Relatie met | Programma 1 Sociaal domein. | |||||||
Bestuurlijk belang | Eén lid van het college van burgemeester en wethouders maakt deel uit van het bestuur. De dagelijkse werkzaamheden vinden plaats onder de verantwoordelijkheid van de directeur van AM Match. | |||||||
Financieel belang | Voor de arbeidsinschakeling op grond van de Participatiewet wordt door elke gemeente betaald op basis van het aantal aangemelde kandidaten. Dit zijn kandidaten met een verminderde verdiencapaciteit die door AM match worden getraind en voor een deel wordt begeleid naar zo regulier mogelijk werk. Voor deze dienstverlening en de begeleiding van werknemers die zo regulier mogelijk aan het werk zijn is in 2023 in totaal € 140.000 uitgegeven. Daarnaast is voor de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening een bedrag van € 800.000 uitgegeven. | |||||||
Risico's | Geen bijzonderheden | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | |||
Nnb | 3.517 | Nnb | 1.993 | Nnb | ||||
Vestigingsplaats | Amstelveen | |||||||
Doelstelling | Meerwaarde realiseren, zowel financieel als kwalitatief, door samen te werken op het gebied van de wet WOZ, heffingen en invordering van gemeentelijke belastingen | |||||||
Deelnemers | De gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel, Uithoorn en de Ronde Venen. | |||||||
Relatie met | Algemene dekkingsmiddelen | |||||||
Bestuurlijk belang | De gemeente Amstelveen is de centrumgemeente (Wgr artikel 8, lid 3). De colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten kunnen besluiten over toetreding tot, wijziging, uittreding en opheffing van de GR. | |||||||
Financieel belang | De bijdrage voor 2023 bedroeg € 0,73 miljoen. | |||||||
Risico's | Niet van toepassing. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | |||
N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||||
Vestigingsplaats | Amstelveen | |||||||
Doelstelling | Het bundelen van de uitvoeringskracht in één ambtelijke organisatie, geplaatst bij de gemeente Amstelveen. | |||||||
Deelnemers | De gemeenten Aalsmeer en Amstelveen. | |||||||
Relatie met | Alle programma’s. | |||||||
Bestuurlijk belang | Beide colleges van burgemeester en wethouders vormen het bestuurlijk overleg; zij kunnen zich in het bestuurlijk overleg laten vertegenwoordigen door een of meerdere leden. | |||||||
Financieel belang | De bijdrage voor 2023 is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering van de jaarrekening 2023 en bedraagt:
Daarnaast is bij de onderhandelingen in 2021 een afspraak gemaakt over het inzetten van een egalisatiereserve. Bij aanvang bedroeg deze reserve € 2,0 miljoen waarbij Aalsmeer € 500.000 heeft gedoteerd en Amstelveen € 1,5 miljoen. Over 2023 laat deze reserve het volgende verloop zien: Beginsaldo € 710.000 De bijdrage voor 2024 is opgenomen in de paragraaf bedrijfsvoering van de programmabegroting 2024 en bedraagt: | |||||||
Risico's | Budgetbeheer en overschrijding van door de raad beschikbaar gestelde budgetten Urenbeheersing | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | |||
N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | N.v.t. | ||||
Vestigingsplaats | Zaandam | |||||||
Doelstelling | De Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied voert taken uit in het kader van: | |||||||
Deelnemers | De provincie Noord-Holland en de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Amsterdam, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Uithoorn en Zaanstad. | |||||||
Relatie met | Programma 4 Openbare ruimte, programma 5 Ruimtelijke ontwikkeling en programma 6 Bestuur, bevolking en veiligheid. | |||||||
Bestuurlijk belang | Een lid van het college van burgemeester en wethouders in het Algemeen bestuur. | |||||||
Financieel belang | De begrote bijdrage voor 2023 bedroeg afgerond € 519.284 en de voorlopige afrekening over 2023 bedraagt € 456.780. Dit is een onderbesteding van € 62.504. Deze onderbesteding wordt vaak voornamelijk veroorzaakt door minder vraaggestuurde producten. In 2024 is de begrote bijdrage € 915.000, in 2025 € 907.000 en in 2026 € 899.000 inclusief de effecten van de invoering van de Omgevingswet, echter nog zonder inflatiecorrectie. De stijging van de kosten vanaf 2024 voor de Omgevingsdienst worden hoofdzakelijk veroorzaakt, naast de oplopende inflatie, door de nieuwe taken voor de gemeente die we verplicht moeten onderbrengen bij de Omgevingsdienst. Het gaat dan onder andere om bodemtaken (welke de provincie overdraagt aan de gemeente als bevoegd gezag) en de Gesloten Bodemenergiesystemen (GBES). | |||||||
Risico's | Met de komst van de Ow is er dus een verschuiving van provinciale bodemtaken naar de gemeente. Daarnaast komen er bij de invoer van de Ow overige taken naar de gemeente zoals de Gesloten Bodemenergiesystemen (GBES) welke als verplichte taken ingebracht moeten worden bij de Omgevingsdienst. Deze taken zijn reeds in de bijdrage voor 2024 en verder ingecalculeerd. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | |||
3.652 | 2.634 | 5.932 | 28.100 | 32.665 | ||||
Vestigingsplaats | Aalsmeer | |||||||
Doelstelling | Greenport Aalsmeer is een community waarin ondernemers, overheden, onderzoek- en onderwijsinstellingen vertegenwoordigd zijn. Samen werken ze aan sierteeltvraagstukken die niemand van ons alleen kan oplossen, zoals schaarste op de arbeidsmarkt, het gebrek aan ruimte en de noodzakelijke versnelling van de circulaire economie. | |||||||
Deelnemers | N.v.t. | |||||||
Relatie met | Programma 3 Economie en duurzaamheid | |||||||
Bestuurlijk belang | Een lid van het college van burgemeester en wethouders in het bestuur en een lid in de Stuurgroep. | |||||||
Financieel belang | De bijdrage voor 2023 bedroeg € 37.000. | |||||||
Risico's | N.v.t. | |||||||
Financiële informatie | Resultaat | Eigen vermogen | Vreemd vermogen | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
x € 1.000 | 2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | 01-01-2023 | 31-12-2023 | |||
Nnb | 116 | Nnb | 101 | Nnb | ||||
Er zijn geen resultaten gevonden.