Inleiding
Op 6 juli 2023 is door de gemeenteraad het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte Aalsmeer 2023-2026 vastgesteld. In de 2e bestuursrapportage 2023 is het programma op onderdelen bijgesteld. Voor 2023 is een bedrag van in totaal € 11,3 miljoen in de bijgestelde begroting opgenomen voor de duurzame instandhouding en vernieuwing van de openbare ruimte. Dit bedrag is verdeeld over drie taakvelden (en een kleine post voor overheadkosten):
- 2.1 Verkeer en vervoer (wegen, openbare verlichting, verkeer, kunstwerken) € 7,5 miljoen
- 5.7 Openbaar groen (groen, water, spelen) € 1,4 miljoen
- 7.2 Riolering € 2,3 miljoen.
In onderstaande tabel staan per taakveld en onderdeel de begrote uitgaven, de gerealiseerde uitgaven en het verschil tussen beide vermeld. De kolom ‘uitvoering uitgesteld naar 2024’ geeft aan welk bedrag aan projectbudgetten hiervan wordt overgeheveld naar het komende jaar. De kolom ‘resultaat’ laat gerealiseerde voor- en nadelen zien ten opzichte van de geprognosticeerde bedragen. Er is € 9,0 miljoen besteed. Onder de tabel wordt waar nodig een toelichting per onderdeel gegeven.
Taak- veld | Onderdeel projectenplan | Begroting conform 2e bestuurs- rapportage 2023 | 2023 Realisatie | Verschil begroting-realisatie | Verschil betreft : | |
---|---|---|---|---|---|---|
A | B | C= A-B | Uitvoering uitgesteld naar 2024 | Resultaat | ||
2.1 | Verkeer en vervoer | 7.538 | 5.990 | 1.548 | 1.268 | 280 |
5.7 | Groen en spelen | 742 | 431 | 311 | 15 | 296 |
5.7 | Water | 680 | 170 | 510 | 456 | 54 |
7.2 | Riolering | 2.305 | 2.368 | -62 | 158 | -220 |
0.4 | Overhead | 49 | 0 | 49 | 3 | 46 |
Totalen | 11.315 | 8.959 | 2.356 | 1.899 | 457 |
* Bij de totalen in bovenstaande tabel komen ogenschijnlijke rekenfouten door afrondingsverschillen.
** In de tabel is een kleine post overheadkosten begroot op taakveld 0.4 voor exploitatieprojecten. De
gerealiseerde overhead is echter verwerkt op de taakvelden 2.1, 5.7 en 7.2, voor € 47.000.
Overzicht
In 2023 zijn diverse grote buitenruimteprojecten gerealiseerd en gestart, zoals de reconstructie van de Zijdstraat, de Machineweg, de eerste fase van de Uiterweg, verbeteren van het fietspad langs de Molenvlietweg en de herinrichting van de Hortensialaan. Een deel van de investeringsprojecten loopt door in 2024. Helaas blijven de kosten van projecten stijgen door de wereldwijde ontwikkelingen en blijft de personeelsmarkt bijzonder krap. In 2024 wordt het Meerjarenprojectenplan nogmaals kritisch doorgenomen om te bezien of en zo ja hoe en wanneer alle noodzakelijke en wenselijke investeringen en onderhoudswerkzaamheden kunnen worden ingepast in de meerjarenbegroting. Naast de grote projecten bevat het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte een aantal beheerbudgetten en kleine projectbudgetten. Ook met die budgetten is veel werk verzet, waaronder groot onderhoud aan asfaltwegen, woonstraten, bruggen en verlichting, bomen- en heesterrenovaties, vervanging van speeltuinen en speeltoestellen.
Naast het realiseren van projecten zijn er ook diverse projecten voorbereid die in de loop van 2024 starten of die al gestart zijn, maar doorlopen in 2024. Aalsmeer hecht bij het realiseren van projecten veel waarde aan een zorgvuldige voorbereiding. Daarom neemt de gemeente de tijd voor gedegen vooronderzoek, een integrale benadering van de openbare ruimte en is er veel aandacht voor omgevingsmanagement (bereikbaarheid) en participatie. De gemeente is voor veel projecten afhankelijk van externe partijen en omstandigheden. Ook kiest de gemeente ervoor om, meer dan voorheen, projecten integraal aan te pakken. Door de integrale aanpak van projecten heeft uitloop in de voorbereiding of uitvoering van een project vaak gevolgen voor meerdere disciplines en voor andere projecten. Het is niet altijd goed in te schatten of werkzaamheden nog in het huidige jaar kunnen starten of net over de jaargrens heen getild moeten worden. Projectplanningen en werkprocessen houden zich namelijk niet aan jaarschijven. Bovendien worden werkzaamheden vaak pas enkele maanden na uitvoering betaald. Daarom schuiven er bij grote projecten ieder jaar budgetten door naar het volgende jaar die in het lopende jaar beschikbaar moesten zijn voor het geval dat het werk kan starten. Hierdoor zijn er op de diverse projectbudgetten afwijkingen te melden ten opzichte van de bijgestelde begroting. Op projectniveau worden substantiële afwijkingen toegelicht.
Van het totale saldo niet uitgegeven bedragen van € 2.356.000 is € 457.000 een positief resultaat (lagere uitvoeringskosten, meer inkomsten e.d.). Daar waar resultaten geboekt worden dienen deze beschikbaar te blijven voor investeringen in de toekomst. Een bedrag van € 1.899.000 betreft fasering richting 2024.
Conform de Financiële verordening worden afwijkingen ten opzichte van de begroting groter dan € 40.000 toegelicht. Eerst wordt een financiële verantwoording over 2023 gegeven voor de multidisciplinaire projecten. Deze projecten hebben betrekking op meerdere taakvelden/onderdelen. Zij worden hieronder per project toegelicht. Daarna wordt voor de monodisciplinaire projecten per taakveld een korte stand van zaken gegeven en worden, waar relevant, afwijkingen ten opzichte van de begroting gemeld.
Via de reguliere P&C-cyclus wordt, gelijktijdig met de 1e Bestuursrapportage 2024, in juli een bijgesteld Meerjarenprojectenplan Buitenruimte aan de raad ter besluitvorming voorgelegd. Zoals aangekondigd bij de 2e Bestuursrapportage wordt het programma in 2024 wat getemporiseerd, omdat het aantal projecten voor 2024 te groot is om gelijktijdig te kunnen voorbereiden en uitvoeren.
Multidisciplinaire projecten
De hieronder genoemde bedragen zijn de afwijkingen op het projectbudget. De kosten belasten door naar verschillende disciplines en taakvelden. Er is vrijwel bij alle projecten met een afwijking van meer dan € 40.000 sprake van een faseringsverschil. Het project gaat dan ofwel iets sneller ofwel iets langzamer dan bij de 2e bestuursrapportage in augustus was ingeschat. Daar kunnen diverse oorzaken voor zijn.
- Het project Groene Lint is afgerond. Alleen de definitieve subsidiebijdrage moet nog worden vastgesteld. Dit gebeurt in 2024. Het is nog niet zeker hoeveel subsidie daadwerkelijk wordt toegekend, omdat het geen lumpsum-subsidie is, maar een bijdrage op basis van werkelijk gemaakte kosten, waarbij niet alle peat-kosten worden vergoed. Naar verwachting sluit het project in 2024 daarom licht negatief en betaalt de gemeente uiteindelijk per saldo toch een kleine eigen bijdrage. Dit wordt in de loop van 2024 duidelijk. Bij de jaarafsluiting van 2023 wordt daarom nu een negatief restantbudget van € -81.000 gefaseerd. Hiervan komt € -24.000 ten laste van taakveld verkeer en vervoer en € -57.000 ten laste van taakveld groen.
- De eerste fase van de Uiterweg is grotendeels gereed. Er moet nog een damwand worden aangebracht nabij de brug naar de Lidl en nog wat straatwerk worden uitgevoerd. De werkzaamheden rond de Kees Hansenbrug (2e fase van project Uiterweg) zijn voorbereid en worden aanbesteed. Deze werkzaamheden starten in de eerste helft van 2024. In totaal wordt een bedrag van € 300.000 doorgeschoven naar 2024 en samengevoegd met het budget van 2024. Het gaat om € 105.000 op taakveld 7.2 (riolering), € 150.000 op taakveld 2.1 (verkeer en vervoer) en € 50.000 op taakveld 5.7 (water).
- Het fietspad langs de Zwarteweg wordt pas in 2024 vervangen, aangezien de nutsbedrijven eerst nog werkzaamheden moeten uitvoeren en zij dit niet eerder voor elkaar kregen. Het fietspadproject is inmiddels al wel aanbesteed en gegund aan een aannemer. Het budget voor de uitvoering en de begrote subsidie-inkomsten schuiven daarom door naar 2024 (per saldo € 345.000, waarvan € 233.000 op taakveld verkeer en vervoer en € 112.000 op taakveld riolering).
- De reconstructie van de Zijdstraat is nagenoeg afgerond. Het werk is opgeleverd. In het eerste kwartaal worden nog enkele restpunten verholpen en wordt nog een gedeelte van de riolering gerelined. Het restantbudget van € 50.000 schuift door, waarvan € 25.000 op taakveld verkeer en vervoer en € 25.000 op taakveld riolering.
- De fietsroute Bilderdammerweg-Robend gaat in 2024 in uitvoering. De aanbesteding vindt plaats in de eerste helft van 2024. Het restantbudget (€ 333.000) dat in 2023 gereserveerd stond voor de laatste grondaankopen en voorbereidingskosten gaat mee naar 2024. Het faseringsverschil is zichtbaar voor € 310.000 op taakveld verkeer en vervoer en € 23.000 op taakveld riolering.