2.4 Openbare ruimte

Wat heeft het gekost?

Financieel overzicht

bedrag x € 1.000

Rekening

Begroting 2023

Rekening 2023

Saldo

Programma

2022

Primitief

Lasten

Baten

Saldo

Lasten

Baten

Saldo

2023

4.2 Verkeer en vervoer

-5.039

-6.008

6.638

433

-6.205

6.144

473

-5.671

533

4.1 Openbaar groen en openluchtrecreatie

-3.546

-3.771

4.045

83

-3.962

4.112

86

-4.026

-64

4.2 Riolering

676

630

2.793

3.420

627

3.028

3.650

623

-4

4.3 Afval

821

937

3.429

4.366

937

3.429

4.362

933

-4

4.3 Milieubeheer

-868

-1.040

1.458

339

-1.118

1.243

184

-1.059

60

4.4 Begraafplaatsen

-49

-27

708

611

-96

708

604

-104

-8

Totaal saldo van baten en lasten

-8.004

-9.279

19.070

9.253

-9.817

18.664

9.359

-9.304

513

Reservemutatie

-1.059

977

5.166

3.142

-2.024

4.131

2.401

-1.730

294

Resultaat

-9.063

-8.302

24.236

12.395

-11.841

22.794

11.760

-11.034

807

Belangrijkste begrotingsafwijkingen

4.2 Verkeer en vervoer (voordeel € 533.000)
Aanpassingen buitenruimte voor huisvesting doelgroepen (voordeel lasten € 52.000)
Er vinden nog gesprekken plaats over de voorwaarden met de eigenaar / ontwikkelaar van de grond waarop de aanpassing van de buitenruimte voorzien is. Deze gesprekken zijn bijna afgerond en er zijn wat lichte voorbereidende werkzaamheden verricht. De feitelijke werkzaamheden en kosten landen in 2024.

Verkeerscirculatieplan (voordeel lasten € 47.000)
Het verkeerscirculatieplan is nog niet opgesteld, omdat eerst tellingen moeten worden gedaan op geschikte momenten en daarna het verkeersmodel moet worden bijgewerkt ten behoeve van berekeningen.

Straatwerk (nadeel op de baten € 50.000)
In 2022 is voor straatwerk een bedrag in rekening gebracht dat in 2023 moest worden teruggedraaid. Dit leidt tot lagere baten in 2023 van € 50.000.

Meerjarenprojectenplan Buitenruimte Aalsmeer (voordeel lasten € 97.000, voordeel baten € 106.000)
Op het taakveld Verkeer en vervoer worden de beheerkosten, de voorbereidingskosten van projecten en de groot onderhoudsprojecten van de onderdelen wegen, kunstwerken, verkeer, openbare verlichting en overig verantwoord. Voor de toelichting hierop wordt verwezen naar bijlage 8.3 Meerjarenprojectenplan Buitenruimte bij deze jaarrekening. Het voordeel in de lasten en de baten leidt door een lagere onttrekking uit de reserve buitenruimte tot een nadeel in reservemutaties van € 203.000.

Energielasten openbare verlichting (voordeel lasten € 94.000)
De onderschrijding wordt veroorzaakt doordat de kosten als gevolg van de energiecrisis die in 2023 nog volop gaande was te hoog zijn ingeschat. Uiteindelijk zijn de variabele tarieven in 2023 meegevallen, waardoor een voordeel is ontstaan.

Veerdienst Aalsmeer-Rijsenhout (nadeel lasten € 41.000)
In 2023 is het budget voor de pont tussen Aalsmeer en Rijsenhout met € 41.000 overschreden. Dit heeft twee oorzaken. Ten eerste heeft de aanbesteding van een nieuwe pont vertraging opgelopen, waardoor de tijdelijke pont langer gehuurd moest worden dan voorzien. Daarnaast zijn de exploitatiekosten flink gestegen, door toenemende kosten voor energie en personeel.
De nieuwe pont gaat naar verwachting in de eerste helft van 2024 in gebruik.

DVO2 Meerlanden (voordeel lasten € 190.000)
Bij het doorrekenen van de werkpakketten Meerlanden is gebleken dat het budget schoonhouden openbare ruimte met € 93.000 overschreden wordt. Volgens de overeenkomst moeten in de jaaropdracht de arealen en de tarieven worden bijgesteld ten opzichte van het voorgaande jaar op basis van de indexen uit de CAO en de CPI-index. Dit is in de 2e bestuursrapportage 2023 gebeurd en leidt nu tot een onderschrijding van € 70.000 op schoonhouden buitenruimtes.
De uitwerking van een uniform tarievenbeleid voor de gemeentelijke dienstverlening heeft in de 1e bestuursrapportage 2023 geresulteerd in een ophoging van € 38.000. De lasten gladheidsbestrijding zijn hierdoor met € 42.000 onderschreden.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (totaal voordeel lasten € 45.000 en totaal nadeel baten € 7.000) worden niet toegelicht.

4.1 Openbaar groen en openluchtrecreatie (nadeel € 64.000)
Openbaar groen en (openlucht) recreatie (nadeel lasten € 52.000)
Als gevolg van zomerstorm Poly die begin juli 2023 met name over het westen van ons land trok, werden tientallen bomen in Aalsmeer zwaar beschadigd of omver geblazen. De opruimwerkzaamheden zijn voortvarend ter hand genomen, maar het opruimwerk en veilig stellen van bomen en takken kostte veel extra inzet en materieel. Hierdoor is de begroting met € 52.000 overschreden.

Correctie als gevolg van overgang toezicht (nadeel lasten € 53.000)
Bij de overgang van het toezichthouder is abusievelijk een factuur twee keer betaald. dit leidt tot een nadeel op de lasten van € 53.000. Dit is geconstateerd bij de afronding van de jaarrekening 2023 en wordt gecorrigeerd bij de eerste bestuursrapportage 2024.

Afwaardering Jac. Takkade (nadeel lasten € 167.000)
De afwaardering van de grond van de voormalige vuilstort Jac. Takkade leidt tot niet geraamde lasten van € 176.000.

Meerjarenprojectenplan Buitenruimte Aalsmeer (voordeel lasten € 301.000)
Op het taakveld Openbaar groen en openluchtrecreatie worden de beheerkosten, de voorbereidingskosten van projecten en de groot onderhoudsprojecten van de onderdelen groen, water en spelen verantwoord. Voor de toelichting hierop wordt verwezen naar bijlage 8.3 Meerjarenprojectenplan Buitenruimte bij deze jaarrekening.
Het voordeel in de lasten leidt door een lagere onttrekking uit de reserve buitenruimte tot een nadeel in reservemutaties van € 301.000. 

Areaaluitbreiding VVA terrein (voordeel lasten € 63.000)
Doordat het park in 2023 nog niet overgedragen is, is hier nog geen gebruik van gemaakt. Voor 2024 is een opdracht gegeven voor het beheer.

Klimaatadaptatie (voordeel lasten € 45.000)
De projecten hittestress en bewonersagenda zijn voordeliger uitgevoerd dan geraamd. Dit leidt tot € 45.000 lagere lasten op dit product. Hier tegenover staat een lagere onttrekking dan geraamd aan de reserve klimaatadaptatie.

Groen (voordeel lasten € 63.000)
Dit budget was ontvangen als gevolg van areaaluitbreiding groen en is in 2023 niet aangewend. Bij het opstellen van de 1e Bestuursrapportage 2024 en Kadernota 2025 zal worden beoordeeld of dit budget structureel kan vrijvallen.

DVO2 Meerlanden: groen, water, openlucht en spelrecreatie (nadeel lasten 364.000)
Bij het aangaan van de jaaropdracht 2023 waren bepaalde nieuwe arealen voor het dagelijks onderhoud in de openbare ruimte nog niet in beeld. Daarnaast heeft Meerlanden recht gehad op een hoger inflatiecorrectie dan vooraf was ingeschat, deze verrekening heeft bij de eindafrekening plaatsgevonden.

Uitvoeringsprogramma water (voordeel lasten € 54.000)
Op de beheerbudgetten voor baggeren en kleine water- en recreatievoorzieningen wordt de onderbesteding van in totaal € 54.000 als positief resultaat verantwoord.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 49.000, € 3.000 nadeel baten) worden niet toegelicht).

4.2 Riolering (nadeel van € 4.000)
De opbrengsten meerverbruik riolering hebben tot een voordeel geleid van € 35.000 en per saldo lagere lasten op diverse kosten (energie, onderhoud, inspecties en Meerlanden) heeft geresulteerd in een voordeel van € 69.000. Conform regelgeving wordt het positieve resultaat ten opzichte van de begroting (ad € 104.000 per saldo) toegevoegd aan de egalisatievoorziening rioolheffing. Het verschil tussen de geraamde toevoeging en de werkelijke toevoeging aan de voorziening resulteert in een nadeel van € 108.000. Per saldo is het nadelig resultaat op het product riool € 4.000.

4.3 Afval (nadeel van € 4.000)
De opbrengsten leges afvalstoffenheffing hebben tot een voordeel geleid van € 130.000 en lagere lasten voor transport- en afvalverwerking dan geraamd heeft geleid tot een voordeel van € 78.000. Conform regelgeving wordt het positieve resultaat ten opzichte van de begroting (ad € 208.000 per saldo) toegevoegd aan de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing. Het verschil tussen de geraamde onttrekking en de werkelijke toevoeging aan de voorziening resulteert in een nadeel van € 212.000. Per saldo is het nadelig resultaat op het product afval € 4.000.

4.4 Milieubeheer (voordeel € 16.000)
Een afname van de vraaggestuurde producten ten opzichte van de begrote aantallen leidt tot een voordeel van € 96.000 als gevolg van minder afdrachten aan de gemeenschappelijke regeling. Tegenover deze meevaller staat de in de programmabegroting 2023 opgenomen taakstelling milieubeheer van € 100.000. Per saldo is deze taakstelling hiermee geëffectueerd.

Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 43.000, deel baten 24.000) worden niet toegelicht.

Reservemutatie (voordeel € 294.000)
De onderstaande reservemutaties zijn, voor zover relevant, hiervoor ook toegelicht bij de belangrijkste begrotingsafwijkingen.  De baten betreffen de onttrekking aan reserves, de lasten de storting in reserves.

Reserve uitvoeringsprogramma buitenruimte (nadeel onttrekking € 203.000)
Het verschil wordt geheel verklaard in bijlage 8.3 MPP Buitenruimte (voordeel onttrekking € 32.000 wordt niet nader toegelicht).

Reservemutatie buitenruimte facilitaire projecten (voordeel storting € 889.000)
Zie toelichting programma 5, taakveld 8.1 Ruimtelijke Ordening, Facilitaire projecten

Reserve UP Groen/water/recreatie (nadeel storting € 38.000, nadeel onttrekking € 326.000)
Bij de onttrekkingen gaan de beheerbudgetten groen, water en spelen van het Meerjarenprojectenplan Buitenruimte (MPP) naar de reserve buitenruimte en de kosten Waterfront naar reserve dekking kapitaallasten.
De storting wordt verklaard door project Waterfront (zie bijlage 8.3 Meerjarenprojectenplan Buitenruimte).

Reserve P&A Groen/water/recreatie (voordeel storting € 126.000, nadeel onttrekking € 186.000)
Het project VVA-terrein is nog niet afgerond en de afhandeling neemt meer tijd in beslag dan gedacht. Met name de elektra-aansluitingen voor de fontein en het evenemententerrein waren in 2023 niet gereed.  Daarnaast moet het werk nog financieel afgerond worden met de aannemer. Dit zal waarschijnlijk in het eerste kwartaal van 2024 gereed zijn. Als de restpunten afgehandeld zijn kan het overgedragen worden aan de beheerafdeling

Deze pagina is gebouwd op 05/31/2024 13:14:07 met de export van 05/31/2024 13:08:45