Doelstellingen
- Onderhouden en verbeteren van de openbare ruimte op een efficiënte, planmatige, doelmatige, klimaatbestendige en duurzame wijze;
- Voldoen aan de zorgplicht voor een doelmatige inzameling en transport van afvalwater en hemelwater;
- Waarborgen en waar nodig verbeteren van de verkeersveiligheid, leefbaarheid, bereikbaarheid en verkeersafwikkeling.
Bestuurlijke actiepunten
Omschrijving | Type | Status | |
---|---|---|---|
23-01. Reconstructie Machineweg. | Uitvoering | A | |
23-02. Reconstructie Zijdstraat. | Uitvoering | ||
23-03. Aanleg Burgemeester Hoffscholteweg, Spoorlijnpad en Verlengde Molenvlietweg. | Uitvoering | A | |
23-04. Evaluatie Burgemeester Kasteleinweg. | Uitvoering | A | |
23-05. Planvorming Uiterweg | Raad | A | |
Status: 'A' = aanvullende toelichting |
Nummer | Aanvullende toelichting |
---|---|
23-01 | 1e fase van het project is gegund aan een aannemer. Uitvoering gestart in Q3 2023, loopt door tot halverwege 2025. In de tussentijd wordt de 2e fase voorbereid: de kruising met de Aalsmeerderweg. Bij de voorbereidingen zijn helaas technische uitdagingen aan het licht gekomen, die met het huidige budget niet oplosbaar zijn. Hierdoor wordt oplevering voor eind 2025 in elk geval niet meer haalbaar. De komende maanden wordt gestudeerd op mogelijke alternatieve oplossingen. Daarover wordt de raad te zijner tijd geïnformeerd. |
23-03 | De aanleg van de Burgemeester Hoffscholteweg verloopt in meerdere fasen. Een deel tot aan Polderzoom 2 is aangelegd, de weg kan pas afgemaakt worden na de sloop van de schuur. Planvorming Spoorlijnpad is afgerond in 2e helft 2023, uitvoering in 2024. Verlengde Molenvlietweg: voorbelasting is aangebracht en moet zeker een jaar blijven liggen, weg kan pas afgemaakt worden (incl. rotonde bij Aalsmeerderweg) in 1e helft 2025. |
23-04 | De evaluatie is een continu proces, dat gezamenlijk wordt opgepakt door Aalsmeer, Provincie, Vervoerregio, Connexxion, politie en hulpdiensten. Conclusie is dat er aanvullende maatregelen nodig zijn om de veiligheid te verbeteren. In 2023 is de wachtstand rood ingevoerd voor passerende bussen bij de rotonde Dorpsstraat (fase 1). Inmiddels is ook opdracht verstrekt voor aanpassingen aan markeringen en bebording en wordt de bocht in het fietspad van Aalsmeerderbrug naar Dorpsstraat krapper gemaakt (fase 2). Deze maatregelen worden na realisatie ook geëvalueerd. Daarna wordt in overleg tussen de regionale partners bezien of grootschaliger aanpassing van de rotondes noodzakelijk is (fase 3). |
23-05 | Planvorming Uiterweg gaat in meerdere fasen. Uitvoering 1e deel bij Grundelweg is grotendeels afgerond. Planvorming 2e deel bij Kees Hansenbrug loopt, uitvoering in 2024. Planvorming rest Uiterweg wordt nog opgepakt en meegenomen in programmering MPP voorjaar 2024 conform de aangenomen motie. |