Financieel overzicht
bedrag x € 1.000 | Rekening | Begroting 2023 | Rekening 2023 | Saldo | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma | 2022 | Primitief | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | 2023 |
2.2 Onderwijshuisvesting | -1.272 | -1.167 | 1.626 | 387 | -1.239 | 1.650 | 419 | -1.230 | 9 |
2.1 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | -1.138 | -1.080 | 1.623 | 387 | -1.236 | 1.479 | 348 | -1.130 | 105 |
2.3 Sportbeleid en activering | -1.575 | -1.613 | 2.496 | 98 | -2.398 | 2.475 | 87 | -2.388 | 10 |
2.3 Sportaccommodaties | -431 | -40 | 1.826 | 1.577 | -249 | 1.585 | 1.377 | -208 | 41 |
2.4 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie | -307 | -347 | 488 | 76 | -412 | 377 | 62 | -314 | 98 |
2.4 Musea | -145 | -150 | 150 | 0 | -150 | 154 | 0 | -154 | -3 |
2.4 Cultureel erfgoed | -76 | -88 | 100 | 0 | -100 | 96 | 0 | -96 | 4 |
2.4 Media | -500 | -532 | 659 | 32 | -627 | 633 | 30 | -604 | 23 |
Totaal saldo van baten en lasten | -5.444 | -5.017 | 8.969 | 2.557 | -6.411 | 8.449 | 2.323 | -6.125 | 286 |
Reservemutatie | 14 | 25 | 0 | 25 | 25 | 20 | 20 | 0 | -25 |
Resultaat | -5.430 | -4.992 | 8.969 | 2.582 | -6.386 | 8.469 | 2.343 | -6.125 | 261 |
Belangrijkste begrotingsafwijkingen
2.2 Onderwijshuisvesting (voordeel € 9.000)
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel lasten € 24.000, voordeel baten € 33.000) worden niet toegelicht.
2.1 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken (voordeel € 105.000)
Taalklassen (voordeel lasten € 45.000)
Met ingang van schooljaar 2021-2022 is de manier van financiering gewijzigd voor de taalklassen. Voorheen financierde de gemeente de volledige kosten. Nu gebruikt de school de reguliere financiering die zij krijgen (Lumpsum) plus de extra vergoeding die toegekend wordt door het rijk voor Nieuwkomers. De gemeente vult aan met maximaal € 2.000 per leerling. Hierdoor zijn de kosten voor de gemeente sterk gedaald.
De taalklassen van Taalsmeer zijn per januari 2023 verhuisd van de IKC Triade naar de Mikado. Hierdoor zijn extra kosten gemaakt voor het dagelijks leerlingenvervoer van en naar de taalklassen. Dit is gedekt uit het overschot convenant Taalklassen.
De extra instroom van Oekraïense leerlingen heeft ook in 2023 plaatsgevonden, deze kosten zijn gedekt uit het lokaal werkbudget Oekraïne. Het aantal nieuwkomers in de gemeente fluctueert maandelijks.
Onderwijsachterstandenbeleid (voordeel lasten € 106.000)
Er is een voordeel van € 106.000 op de uitgaven van het Onderwijsachterstandenbeleid door de terugvordering van de subsidie van de Peuterarrangementen over kalenderjaar 2022. Dit valt te verklaren doordat in 2022 alle kinderopvangaanbieders een lagere realisatie kenden bij zowel de voorschoolse educatie als bij de peuterarrangementen. De lagere realisatie was vooral gevolg van de naweeën van Corona.
Leerlingenvervoer (nadeel lasten € 48.000)
De laatste paar jaar is er een stijging van het aantal unieke leerlingen dat gebruik maakt van het leerlingenvervoer. Meer leerlingen worden vanwege een specifieke onderwijsbehoefte naar het speciaal onderwijs vervoerd. Deze stijging zorgt er voor dat er meer ritten worden gereden wat resulteert in hogere kosten.
Nationaal Plan Onderwijs (NPO) Middelen (neutraal € 54.000)
De gemeente ontvangt middels de specifieke uitkering ‘Middelen inhalen COVID-19 gerelateerde onderwijsvertragingen’ gefaseerd een budget van € 466.000 voor interventies gericht op het wegwerken van Corona achterstanden bij kinderen. Het budget mag ingezet worden tot en met schooljaar 2024-2025. De verwachte uitgaven voor het jaar 2023 waren € 133.000, deze zijn lager uitgevallen, namelijk € 79.000. De geplande interventies ‘VoorleesExpress’ en ‘BoekStartcoach' zijn uitgevoerd, maar betaald uit de specifieke uitkering Onderwijs Achterstanden Beleid (OAB). Daarnaast was de intentie om extra capaciteit in te zetten in het jaar 2023, echter heeft dit niet plaatsgevonden. Er resteert t/m juli 2025 € 205.000 aan NPO middelen.
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (nadeel lasten € 13.000, voordeel baten € 15.000) worden niet toegelicht.
2.3 Sportbeleid en activering (voordeel € 10.000)
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 21.000 en nadeel baten € 11.000) worden niet toegelicht.
2.3 Sportaccommodaties (voordeel € 41.000)
Afwikkeling SPUK MEOZ (neutraal, lagere lasten en lagere baten voor € 242.000)
De SPUK Meerkosten energie openbare zwembaden (MEOZ) wordt verantwoord op Sportaccommodaties. De ontvangen Rijksbijdrage voor de MEOZ bedraagt € 448.000. Op basis van de energieafrekeningen bedraagt het werkelijke recht € 206.000. Er moet dus na vaststelling € 242.000 worden terugbetaald.
SPUK Stimulering Sport (nadeel lasten € 69.000 voordeel baten € 42.000)
Wij verwachten voor stimulering sport een hogere uitkering dan we oorspronkelijk hebben aangevraagd op basis van de door ons in 2023 gerealiseerde activiteiten. Na de vaststelling van de subsidie SPUK stimulering sport betalen we deze uit aan de ESA. (nadeel lasten € 69.000, voordeel baten € 42.000).
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000:
De werkelijke uitgaven voor onderzoek zwembad zijn verantwoord zijn onder 2.3 sportbeleid en activering, terwijl de lasten hier begroot zijn (€ 30.000 voordeel lasten), de werkelijke uitgaven voor opstellen Meerjaren onderhoudsplan buitensportaccommodaties zijn lager (€ 23.000). Een voordeel van € 14.000 op de lasten wordt niet nader toegelicht.
2.4 Cultuurpresentatie, - productie en -participatie (voordeel lasten € 98.000)
Cultuureducatie (voordeel lasten € 32.000)
Een gesubsidieerde aanbieder heeft in 2022 door Corona en krapte op de arbeidsmarkt de subsidie niet volledig besteed. Hierdoor is in 2023 een bedrag van € 32.000 terugbetaald.
Specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (SPUK GALA) (voordeel lasten € 45.000)
In de zomer van 2023 is de specifieke uitkering gezond en actief leven akkoord' (SPUK GALA) beschikbaar gekomen. Hierdoor zijn er bestaande inzet en regelingen ten laste gebracht van deze specifieke uitkering, deels omdat er weinig tijd was voor nieuwe initiatieven. Hierdoor resteert er een overschot aan eigen middelen binnen de begroting. In de eerste bestuursrapportage 2024 en kadernota 2025 wordt het meerjaren financieel beeld 2024-2026 verwerkt, inclusief het effect op de reguliere begroting.
Diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 34.000 en nadeel baten € 13.000) worden niet nader toegelicht.
2.4 Musea (nadeel € 3.000)
Dit betreft diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 die niet nader worden toegelicht (nadeel lasten € 3.000).
2.4 Cultureel erfgoed (voordeel € 4.000)
Dit betreft diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 die niet nader worden toegelicht (voordeel lasten € 4.000).
2.4 Media (voordeel € 23.000)
Dit betreft diverse begrotingsafwijkingen kleiner dan € 40.000 (voordeel lasten € 26.000 en nadeel baten € 3.000) die niet nader worden toegelicht.
Reservemutatie (€ 25.000 nadelig)
Dit betreft een hogere storting in de reserve Monumentenzorg (€ 20.000 nadelig) en een lagere onttrekking aan de reserve Kunstzinnige verfraaiing als gevolg van lagere kosten dan het hiervoor beschikbare budget (€ 5.000 nadelig). De storting in de reserve monumentenzorg betreft de uitvoering van het door de raad op 23 mei 2017 genomen besluit waarbij gesteld dat niet bestede subsidies aan de reserve Monumentenzorg worden toegevoegd totdat het plafond van € 50.000 is bereikt.